Vanuit de digitale keuzewijzer en open uitvraag om ideeën in te dienen over participatie neemt de provincie 6 onderwerpen over in het participatiebeleid. Dit zijn de onderwerpen.
Via de keuzewijzer blijkt dat het belangrijk is dat participanten echt iets kunnen beïnvloeden wanneer zij deelnemen aan participatietrajecten. Schijnparticipatie, waarbij de belangrijke keuzes al gemaakt zijn door anderen, moet hiermee voorkomen worden. Dit nemen we over in het nieuwe beleid.
Uit de opbrengsten blijkt dat er voldoende beschikbare informatie moet zijn voor deelnemers van participatietrajecten. Dit kan gaan over inhoudelijke achtergrondinformatie over de participatievraag die voorligt. Bijvoorbeeld over waar de provincie over gaat of juist niet. Maar ook over informatie over het proces. Bijvoorbeeld over hoe een participatietraject met meerdere bijeenkomsten eruitziet, over wat er nog onzeker is en/of een tijdslijn waaruit blijkt wanneer participatieopbrengsten worden opgevolgd. Zo weten participanten wat zij kunnen verwachten voorafgaand, tijdens - en na een participatietraject. De toegang tot informatie wordt zowel tijdens - als achteraf bij participatietrajecten als belangrijk ervaren. In het nieuwe beleid nemen we over dat we altijd gaan voor heldere communicatie en goed verwachtingsmanagement.
Gezamenlijk terugkijken na een participatietraject wordt als waardevol gezien. Een deelnemer schrijft:“Ik hecht er veel waarde aan dat de provincie zich actief opstelt voor zelfreflectie en burgers dus de mogelijkheid geeft achteraf feedback te geven”Door gezamenlijk terug te blikken na een participatietraject kan de provincie participatietrajecten in de toekomst verbeteren. Dit nemen we dan ook over!
Uit de keuzewijzer blijkt dat er verschillende voorkeuren zijn om mee te doen aan een participatietraject. Sommige deelnemers willen liever meepraten over onderwerpen die de directe leefomgeving raken, waar andere deelnemers graag meedenken over onderwerpen die de gehele provincie aangaan. Sommige deelnemers hebben een voorkeur voor digitale participatie, waar anderen juist fysiek willen meedenken. Sommige inwoners willen in hun eigen tijd en individueel participeren, waar anderen juist georganiseerd in een groep willen meedenken. Sommige personen participeren graag zelf terwijl anderen zich ook graag laten vertegenwoordigen. We nemen daarom over dat we per vraagstuk bekijken hoe we de participatieaanpak zo goed mogelijk kunnen inrichten en richten ons op het betrekken van personen met verschillende perspectieven.
Er worden verschillende zaken genoemd die participatie tot een succes maken. Bijvoorbeeld wanneer deelnemers gehoord worden, als een deelnemende groep participanten representatief is, als er evenredig naar partijen is geluisterd en wanneer de oplossing een verbetering voor de omgeving met zich meebrengt. Ook wordt benoemd dat deelnemers het belangrijk vinden om een uitleg te krijgen wanneer input niet wordt meegenomen. We nemen mee dat het belangrijk is om van tevoren na te denken over wanneer de participatie geslaagd is en benoemen dat dit per vraagstuk verschillend ingevuld kan worden.
Door in te zetten op een laagdrempelige, toegankelijke manier van contact kan de relatie tussen inwoners en provincie verbeteren, wordt genoemd in de keuzewijzer. Het verbeteren van de toegankelijkheid van de provincie nemen we daarom mee in het participatiebeleid!
Wil je reageren? Dan kan hieronder, of door een mail te sturen naar participatie@pzh.nl.